Kulki mocy z daktyli, orzechów, kakao i ekspandowanej kaszy jaglanej.

Data dodania: 21.06.2022

Ile osób, tyle przepisów na kulki mocy. Każdy robi je po swojemu 😊 Ja chciałam przedstawić wam przepis, który mi osobiście smakuje najbardziej. Słodycz daktyli jest tu równoważona przez solidną porcję kakao oraz ziaren kakaowca, dzięki czemu kuleczki nie są przesadnie słodkie. Ja je uwielbiam i jestem przekonana, że wam również posmakują😊

A jeśli jesteście fanami deserów w postaci kulek, to polecam wam także mój przepis na domowe rafaello

Przepis na kulki mocy z daktyli

Składniki

Sposób przygotowania

Orzechy nerkowca i daktyle umieszczamy w miseczce i zalewamy wodą (około 75 g) i moczymy kilka godzin. Następnie blendujemy na w miarę gładką masę. Dodajemy 2 czubate łyżki kakao, około 7 g roztopionego masła klarowanego (lub zwykłego), 1 łyżkę pokruszonych drobno ziaren kakaowca i 3 garści ekspandowanej kaszy jaglanej. Wszystko dokładnie mieszamy i wstawiamy na 2 godziny do lodówki, aby masa stężała.

Migdały (jeśli są w skórce) zalewamy wrzątkiem i moczymy przez 30 minut, a następnie obieramy .

25 g orzechów nerkowca kruszymy (ja to robię w moździerzu, ale można także zawinąć w szmatkę i uderzać tłuczkiem do mięsa😊).

Na koniec wokół każdego migdała formujemy kuleczkę i obtaczamy ją w panierce z nerkowców. Kulki przechowujemy w lodówce, ponieważ poza lodówką robią się miękkie i przez to mniej smaczne.

Czy daktylowe kulki mocy są zdrowe?

Kulki mocy z mojego przepisu to na pewno o wiele zdrowsza alternatywa dla sklepowych słodyczy, które naszpikowane są takimi świństwami jak: biały rafinowany cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, biała mąka pszenna, utwardzone tłuszcze czy sztuczne aromaty. Należy jednak pamiętać, że nawet naturalny cukier spożywany w nadmiarze, także może być dla nas szkodliwy. Uważam zatem, że kulki mocy są zdrowe, jednak tylko wtedy, gdy spożywane z umiarem 😊 Poniżesz przedstawiam właściwości zdrowotne poszczególnych produktów, które wchodzą w skład kulek mocy.

Daktyle

Daktyle zawierają witaminy A, B1, B2, PP,E i C, a także spore ilości żelaza, potasu, wapnia, fosforu, magnezu i karotenów. Co ciekawe, w daktylach występują także salicylany (czyli substancje obecne w aspirynie). Z tego powodu wykazują one działanie przeciwzakrzepowe, a także są pomocne w zwalczaniu bólu i różnego rodzaju stanów zapalnych. Pomagają także przy kaszlu i katarze. Są także zalecane osobom cierpiącym na zaparcia, ponieważ poprawiają perystaltykę jelit. Przyczyniają się do obniżenia poziomu cholesterolu i cukru we krwi. Zawierają antyoksydanty wspierające reakcje obronne organizmu.

Orzechy nerkowca

Nerkowce aż w 45% składają się z jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (przede wszystkim kwasu oleinowego). Są również bardzo bogate w białko, błonnik, żelazo, wapń, miedź, cynk, magnez, karoten, witaminę C, luteinę i witaminy z grypy B. Pozytywnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci, a także opóźniają procesy starzenia. Mogą także przeciwdziałać cukrzycy typu 2.

Migdały

Zawierają duże ilości witaminy E, magnezu, potasu, fosforu i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.  Szacuje się, że 1/3 kubka migdałów dziennie, może obniżyć ryzyko choroby niedokrwiennej serca. Wykazują one także bardzo pozytywny wpływ na układ krwionośny. Zmniejszają ryzyko choroby wieńcowej, zawału serca, miażdżycy i degradacji naczyń krwionośnych. Spożywanie migdałów przyczynia się także do obniżenia poziomu trójglicerydów i złego cholesterolu (HDL), przy jednoczesnym podniesieniu ilości dobroczynnego cholesterolu LDL. Ponadto migdały wzmacniają włosy i paznokcie oraz wpływają pozytywnie na układ nerwowy.

Masło klarowane

Masło klarowane jest bogatym źródłem witamin A, C, K i E. Uważa się, że umiarkowane spożycie tego tłuszczu wykazuje działanie przeciwzapalne oraz wspomagające redukcję masy tłuszczowej. Dodatek odrobiny zdrowego tłuszczu, wspomaga przyswajanie witamin z pożywienia.

Kakao

Pomiędzy  XVI a XX w. naukowcy odkryli ponad 100 właściwości leczniczych kakao. Należą do nich m.in.: stymulacja układu nerwowego, ochrona neuronów przed stanami zapalnymi i urazami, poprawa nastroju, niwelowanie stanów lękowych, wspomaganie przemiany materii, przeciwdziałanie cukrzycy, stymulacja wzrostu mikroflory jelitowej czy usprawnianie funkcji poznawczych.

Niektóre badania wskazują także, że kakao może być skuteczne w leczeniu i zapobieganiu takich chorób jak alergie, nowotwory, urazy oksydacyjne, nadciśnienie, stany zapalne czy hiperglikemia.

Kakao jest niezwykle bogatym źródłem antyoksydantów, takich jak flawonoidy (głównie katechina, procyjanidyny i epikatechina). Według publikacji Cocoa and Chocolate in Human Health and Disease “kakao zawiera więcej przeciwutleniaczy fenolowych niż większość produktów spożywczych”.

Na co zwrócić uwagę wybierając składniki?

  • Kakao – gdy w moich przepisach używam kakao, nigdy nie mam na myśli dosładzanego kakaopodobnego napoju, tylko surowe, zmielone, gorzkie ziarna kakaowca. 
  • Sól – zachęcam do stosowania soli kłodawskiej, himalajskiej lub morskiej, odradzam stosowanie rafinowanej soli stołowej.
  • Ekspandowana kasza jaglana – warto wybierać kasze z certyfikatami ekologicznymi, tylko wtedy mamy pewność, że nie zawierają one szkodliwego glifosatu.
  • Olej kokosowy – polecam stosowanie nierafinowanego oleju kokosowego. Nie tylko dlatego, że jest zdrowszy, ale także dlatego, że ma o wiele ciekawszy smak.
  • Masło klarowane – najlepiej jest kupować masło klarowane w szklanych słoikach lub robić je samemu.

Gdzie kupić składniki na kulki mocy?

Wszystkie składniki na kulki mocy są dostępne do kupienia w sklepie internetowym Zielona Zasada. Powyżej (w sekcji ze składnikami na kulki mocy) podane są linki do wszystkich produktów. Zamówienia wysyłane są do 24 godzin i dostarczane w ciągu jednego dnia roboczego. Wszystkie oferowane przeze mnie produkty posiadają certyfikaty ekologiczne.

Pozdrawiam,

Ania z Zielonej Zasady

Przepisy na inne desery, które mogą cię zainteresować:

– przepis na domowe rafaello

– przepis na domową czekoladę

– przepis na błyskawiczny deser z daktyli

Źródła:

1. dr n. med. Aleksander Pawłowski, Apteka Domowa, Wydawnictwo Printex, Białystok 2017, s. 23, 24, 193, 195, 196, 197

2. Ghee: Is It Good for You? WebMd, webmd.com

3. Cocoa and Chocolate in Human Health and Disease, NCBI, ncbi.nlm.nih.gov

4. Health benefits of cocoa, PubMed, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Polecane artykuły:

Komentarze:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.