Picie wody – dowiedz się, jak bardzo istotne jest odpowiednie nawodnienie organizmu

Data dodania: 15.07.2021

Picie wody jest jednym z najważniejszych warunków zachowania zdrowia. Tymczasem w badaniach przeprowadzonych na amerykańskiej populacji okazało się, że 32,6% osób dorosłych oraz aż 54,5% dzieci i młodzieży jest niedostatecznie nawodnionych. [1] Dane te są zatrważające, biorąc pod uwagę rosnącą ilość publikacji naukowych wskazujących na związek pomiędzy chronicznym odwodnieniem organizmu a rozwojem różnych chorób przewlekłych.

Ciało człowieka składa się w większości z wody. U młodych ludzi jej zawartość wynosi aż 75%. Bierze ona udział w praktycznie wszystkich funkcjach ludzkiego organizmu i jest absolutnie niezbędna do życia. [1]  Niestety w dzisiejszych czasach u wielu osób obserwuje się zanik pragnienia. Nie odczuwamy potrzeby picia wody, a dodatkowo zastępujemy ją słodzonymi sokami, alkoholem lub napojami zawierającymi kofeinę, które jeszcze bardziej odwadniają nasz organizm. [2] Jak twierdzi Fereydoon Batmanghelidj (irański lekarz, który dużą część swojego życia poświęcił na badanie wpływu odwodnienia organizmu na rozwój różnych dolegliwości), praktycznie wszystkie choroby przewlekłe mają swój początek w niewystarczającym spożyciu wody. [2]

Czy przeciętny człowiek pije wystarczającą ilość wody?

Zdaniem wspomnianego wcześniej dr Batmanghelidj, współczesne społeczeństwo zatraca powoli zdolność odczuwania pragnienia, przez co nie pijemy tyle, ile powinniśmy.

„Pomimo stałego dostępu do wody ludzie doprowadzają do odwodnienia swojego organizmu. Przestali zauważać wczesne symptomy odwodnienia i nauczyli się ignorować uczucie pragnienia. Takie podejście prowadzi do chronicznego odwodnienia, które postępuje wraz z wiekiem. Uczucie suchości w ustach jest ostatecznym objawem odwodnienia. Ciało może cierpieć z powodu braku wody nawet wtedy, gdy nasze usta zdają się dobrze nawilżone. Co gorsza, osoby starsze często ignorują nawet ten dramatyczny sygnał, gdyż nie łączą go z uczuciem pragnienia. (…) Organizm ma problemy z prawidłową reakcją na uczucie pragnienia, jeśli jest odwodniony na poziomie komórkowym, co jest charakterystyczne dla osób starszych.” [3]

Obserwując własny organizm oraz nawyki rodziny i znajomych, przyznaję, że dr Batmanghelidj ma absolutną rację. Pamiętam taki moment w wieku około 18 lat, kiedy o godzinie 22:00 uświadomiłam sobie, że jedynym płynem jaki wypiłam tamtego dnia była poranna herbata. Zmusiłam się wtedy do wypicia szklanki wody, ale wcale nie dlatego, że byłam spragniona, tylko po prostu czułam, że powinnam. Nic dziwnego, że diagnozowano u mnie wtedy kamienie nerkowe…

Podobnie zachowuje się większość ludzi, których znam. Gdy odwiedzam moich rodziców, muszę dosłownie przypominać mojemu tacie o tym, że czas wypić szklankę wody. Jak to możliwe, że w upalny dzień, po długim wyczerpującym spacerze, on w ogóle nie czuje, że jego organizm domaga się nawodnienia?

„W rozwiniętych społeczeństwach istnieje przekonanie, że herbata, kawa, alkohol i napoje gazowane są wartościowym substytutem czystej wody. Jest to elementarny i jednocześnie katastrofalny błąd. Mimo że te napoje zawierają wodę, zawierają również składniki wywołujące odwodnienie. Składniki te powodują, że organizm nie absorbuje wody zawartej w tych napojach, a co gorsza – przyczyniają się do utraty wody, która już jest obecna w organizmie. (…) Co więcej, nawyki wyrobione przez lata obcowania ze sztucznymi napojami prowadzą do zaniku naturalnego łaknienia wody.” [4]

Co daje picie wody?

Dr Fereydoon Batmanghelidj (który wiele lat swojego życia poświęcił na badanie związku pomiędzy niewystarczającym piciem wody, a rozwojem wielu chorób przewlekłych) jest zdania, że praktycznie wszystkie współczesne choroby mają jeden wspólny mianownik – przewlekłe odwodnienie organizmu. W związku z tym, woda jest pierwszym lekarstwem, po jakie powinniśmy sięgnąć w przypadku pojawienia się pierwszych objawów chorobowych.

Badania dr Fereydoon Batmanghelidj

Przygoda dr Batmanghelidj z leczeniem wodą rozpoczęła się w więzieniu, gdzie został osadzony jako więzień polityczny. Nie mając do dyspozycji żadnych leków, zalecił współwięźniowi cierpiącemu na chorobę wrzodową wypicie 2 szklanek wody, co (ku jemu zdziwieniu) znacznie zmniejszyło dolegliwości bólowe. Po 4 miesiącach zwiększonego picia wody, mężczyzna całkowicie wyzdrowiał. W ten sam sposób dr Batmanghelidj wyleczył ponad 3000 więźniów z wrzodami żołądka. [5]

„Opublikowałem już sprawozdanie z leczenia wyłącznie wodą 3000 pacjentów z wrzodami trawiennymi. Pierwszy w historii medycyny odkryłem, że organizm osób chorych reaguje pozytywnie na samą wodę. Stało się jasne, że wrzody są swego rodzaju „chorobą z pragnienia”. Utrzymując te same warunki kliniczne, prowadziłem później badania nad innymi „schorzeniami”, które również ustępowały po dostarczeniu organizmowi wody.

Moje naukowe poglądy zostały poddane recenzji środowiska naukowego (…). List dr. Barry’ego Kendlera potwierdza zasadność moich poglądów dotyczących odwodnienia jako czynnika chorobotwórczego. (…) dr Barru Kendler przestudiował źródła, na które powoływałem się w swoich badaniach, a które potwierdzają, że większości chorób ma początek w odwodnieniu.” [6]

Jedną z najpowszechniejszych przypadłości spowodowanych niedostatecznym piciem wody są różnego rodzaju dolegliwości bólowe. Jak twierdzi dr Batmanghelidj, „wszelki ból, którego źródło nie leży w mechanicznym urazie lub infekcji, należy traktować jako sygnał odwodnienia w obszarze, w którym ból jest odczuwany. Zanim podda się pacjenta jakiemukolwiek leczeniu farmakologicznemu, operacji czy innym procedurom medycznym, należy wciąć pod uwagę, że ból może sygnalizować niedobór wody. Nawracające bóle, które nie mają swego źródła w infekcji, winny być traktowane jako oznaki braku wody w organizmie.” [7]

Innymi dolegliwościami zdrowotnymi, które mają swoje pierwotne przyczyny w odwodnieniu organizmu są m.in.:

  • zgaga
  • nieżyt żołądka
  • niestrawność;
  • ból dwunastnicy;
  • wrzody;
  • zapalenie jelita grubego;
  • reumatyzm;
  • bóle dławicowe/dusznica bolesna;
  • zespół chronicznego zmęczenia;
  • nadciśnienie;
  • wysoki poziom cholesterolu;
  • otyłość;
  • astma;
  • alergie;
  • cukrzyca. [2]

Dodam, że w książce każdy z tych stanów jest bardzo drobiazgowo omówiony. Doktor szczegółowo opisuje wszystkie procesy, które zachodzą w ciele dzięki odpowiedniemu nawodnieniu oraz jakie systemy zaczynają szwankować w chwili odwodnienia. Powołuje się także na opinie swoich kolegów po fachu, którzy potwierdzają zasadność jego słów. Nie będę się tutaj na tym skupiać, bo artykuł wyszedłby zbyt długi, a domyślam się, że większość osób nie jest zainteresowana opisem skomplikowanych procesów zachodzących w ciele. Jeśli natomiast ktoś chciałby się dowiedzieć więcej, to proszę dać znać w komentarzach poniżej – z chęcią rozwinę temat 😊

Badania japońskich naukowców

Badanie przeprowadzone przez japońskich naukowców wykazało, że wzmożone picie wody może przynosić różnorakie korzyści zdrowotne. U osób, które zwiększyły ilość wypijanej wody z 1,3 l do 2 l, zaobserwowano obniżenie skurczowego ciśnienia krwi, podniesienie temperatury ciała, zmniejszenie stężenia azotu mocznikowego we krwi i zahamowanie przewidywanego spadku efektywności filtracji kłębuszkowej. [8]

Picie wody a odchudzanie – badania naukowców z University of Michigan

Naukowcy z University of Michigan zbadali grupę 9528 osób, oceniając zależność pomiędzy ich masą ciała a poziomem nawodnienia organizmu (które określano na podstawie badań moczu). Wyniki testów jednoznacznie potwierdziły, że istnieje istotna zależność pomiędzy niedostatecznym nawodnieniem a podwyższoną masą ciała. [9] Inne badanie potwierdziło z kolei, że picie wody może znacząco wspomóc proces samego odchudzania. Osoby, które spożywały 500 ml wody przez posiłkiem i stosowały jednocześnie niskokaloryczną dietę, w ciągu 12 tygodni kuracji chudły średnio o 2 kg więcej niż pacjenci na niskokalorycznej diecie, którzy nie nawadniali dodatkowo organizmu przed posiłkiem. Oznacza to, że osoby pijące dużo wody, utraciły średnio 44% więcej masy ciała. [10]

Ile wody dziennie powinniśmy pić?

Zdaniem prof. Ryszarda Gellerta, specjalisty z dziedziny nefrologii, powinniśmy pić od 2 do 3 litrów na dobę. Należy spożywać ją regularnie przez cały dzień. Wypicie szklanki wody raz na godzinę, będzie dla nas o wiele korzystniejsze niż przyjęcie dużej ilości płynów na raz. Pamiętajmy, że w jedną chwilę nie zrekompensujemy organizmowi kilku godzin „suszy”.  Bardzo ważne jest także picie wody z samego rana po obudzeniu. Podczas snu organizm traci bowiem od 500 do 800 ml wody. [11]

Czy picie dużej ilości wody jest bezpieczne?

Picie dużej ilości wody jest dla zdrowego człowieka całkowicie bezpieczne. Zdaniem prof. Gellerta dziennie można wypić nawet 5 litrów wody i nie obciąży to w żaden sposób organizmu. Nadmiar płynów wydalany jest wraz z moczem. [11]

Czy można wypić za dużo wody?

W naszym ciele funkcjonują mechanizmy, dzięki którym przyjęcie zbyt dużej ilości płynów jest po prostu niemożliwe. Ostrożność powinny jednak zachować osoby chorujące na nerki i serce. W ich przypadku najlepiej skonsultować ilość wypijanych płynów z lekarzem. [11]

Dlaczego picie wody jest aż tak istotne dla naszego organizmu?

Jak czytamy w książce Twoje Ciało Domaga Się Wody, „każda funkcja organizmu jest uzależniona od przepływu wody. ‘Dystrybucja wody’ to mechanizm, dzięki któremu ciało ma pewność, że nie tylko odpowiednia ilość wody, lecz również transportowane przez nią pierwiastki, hormony, przekaźniki chemiczne i składniki odżywcze dotrą do najważniejszych organów. [12] (…) W roztworach o większej gęstości (przy odwodnieniu) białka i enzymy stają się mniej efektywne.” [13]

Woda jest zatem zarówno rozpuszczalnikiem, jak i środkiem transportu rozpuszczonych w niej substancji. Wypełnia ona także przestrzeń w organizmie, przy czym wraz z wiekiem zmniejsza się jej ilość. [13] „(…) Z uwagi na stopniowo malejące wraz z wiekiem pragnienie organizm staje się coraz bardziej odwodniony, co przechodzi w stan permanentny. Z upływem lat maleje zawartość wody w komórkach, a stosunek wody komórkowej do pozakomórkowej, pierwotnie wynoszący 1:1, spada do wartości 0,8. To drastyczna zmiana. Woda, którą wypijamy, jest wykorzystywana przez komórki zarówno do spełniania swych funkcji, jak i do utrzymywania objętości, a zmniejszenie jej ilości (z uwagi na malejące pragnienie) ma ujemny wpływ na ich aktywność. W rezultacie takie chroniczne odwodnienie objawia się symptomami choroby, a sygnały alarmowe wskazujące na odwodnienie nie są zrozumiane i przez to źle interpretowane. Owo naglące wołanie organizmu o wodę traktowane jest jako stan nienormalny i zwalczane za pomocą leków.” [14]

Jeśli masz jakiekolwiek uwagi do tego artykuły, zapraszam do dyskusji w komentarzach poniżej. Zachęcam także do polubienia mojego konta na Facebooku i obserwowania na Instagramie.

Pozdrawiam,
Ania z bloga Zielona Zasada

Źródła

  1. Narrative Review of Hydration and Selected Health Outcomes in the General Population, NCBI, ncbi.nlm.nih.gov
  2. Dr Fereydoon Batmanghelidj, Twoje Ciało Domaga Się Wody, Zapomniane Panaceum, Oficyna Wydawnicza 3.49, Poznań 2016
  3. Dr Fereydoon Batmanghelidj, Twoje Ciało Domaga Się Wody, Zapomniane Panaceum, Oficyna Wydawnicza 3.49, Poznań 2016, s. 26, 27
  4. Dr Fereydoon Batmanghelidj, Twoje Ciało Domaga Się Wody, Zapomniane Panaceum, Oficyna Wydawnicza 3.49, Poznań 2016, s. 17
  5. Dr Fereydoon Batmanghelidj, Twoje Ciało Domaga Się Wody, Zapomniane Panaceum, Oficyna Wydawnicza 3.49, Poznań 2016, s. 171
  6. Dr Fereydoon Batmanghelidj, Twoje Ciało Domaga Się Wody, Zapomniane Panaceum, Oficyna Wydawnicza 3.49, Poznań 2016, s. 20
  7. Dr Fereydoon Batmanghelidj, Twoje Ciało Domaga Się Wody, Zapomniane Panaceum, Oficyna Wydawnicza 3.49, Poznań 2016, s. 30
  8. Effect of Increased Daily Water Intake and Hydration on Health in Japanese Adults, PubMed, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  9. Inadequate Hydration, BMI, and Obesity Among US Adults: NHANES 2009–2012, NCBI, ncbi.nlm.nih.gov
  10. Water Consumption Increases Weight Loss During a Hypocaloric Diet Intervention in Middle-aged and Older adults, NCBI, ncbi.nlm.nih.gov
  11. Ile wody trzeba pić, żeby być zdrowym. 2-3, a może aż 5 litrów? Lekarz wyjaśnia dlaczego to takie ważne, na:Temat, natemat.pl
  12. Dr Fereydoon Batmanghelidj, Twoje Ciało Domaga Się Wody, Zapomniane Panaceum, Oficyna Wydawnicza 3.49, Poznań 2016, s. 23
  13. Dr Fereydoon Batmanghelidj, Twoje Ciało Domaga Się Wody, Zapomniane Panaceum, Oficyna Wydawnicza 3.49, Poznań 2016, s. 27
  14. Dr Fereydoon Batmanghelidj, Twoje Ciało Domaga Się Wody, Zapomniane Panaceum, Oficyna Wydawnicza 3.49, Poznań 2016, s. 26

Polecane artykuły:

Komentarze:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *